Visste du att Svensk Form var med och arrangerade den första västerländska designutställningen efter kulturrevolutionen i Kina? Den 1 november 1976 öppnade utställningen ”Swedish Interior Design” i Peking. Mao Zedong hade avlidit två månader tidigare och under hösten bedrevs en kampanj mot ”de fyras gäng”, där bland andra Maos änka Yiang Quing ingick.
Värdar för utställningen var Kinesiska Vänskapsförbundet och Kinas Arkitektförbund. De hade studerat svenska produkter i tre års tid och efter en veckas förhandlingar med Svensk Forms dåvarande direktör Lennart Lindkvist bestämde de sig för vilken slags design de ville visa i utställningen. Deras intresse fokuserades på möbler, lampor, textilier och tapeter för offentlig miljö.
I anslutning till de nära 100 föremålen som visades kunde publiken även betrakta ett 60-tal skärmar med fotografier av offentliga miljöer, funktionsstudier, testmetoder och designanalyser. Ett diabildsprogram om svensk möbeltillverkning rönte stor uppskattning – och det var just tillverkningsprocessen som fångade besökarnas uppmärksamhet allra mest. Man blev till och med tvungen att sätta upp avspärrningar runt möblerna för att intresset från publiken blev så handgripligt att vissa av möblerna nästan plockades sönder.
Totalt besökte närmare 50 000 personer utställningen, vilket ger ett snitt på ca 3000 besökare per dag. Arkitekt för utställningen var Ingald Andersson och kommissarier var Caroline Palmstierna och Lennart Lindkvist.
[addthis tool="addthis_inline_share_toolbox_01xp"]