Tillbaka till 175 år av Svensk Form

Lewerentz vingar

Publicerat: 13 november, 2020

Den grafiska formgivningen och typografin till Stockholmsutställningen är en av de mest kända i den svenska designhistorien. Personen bakom den karakteristiska designen var arkitekten Sigurd Lewerentz, som nästa år kommer uppmärksammas med en stor retrospektiv på ArkDes. Men det var från början inte klart att Lewerentz skulle få uppdraget och den affisch han skapade tolkades helt annorlunda än det var tänkt.  

Redan 1928 utlystes en tävling för att utse Stockholmsutställningens affisch, men av de 140 bidragen som kom in – varav flera mottog priser – ansågs ingen vara tillräckligt bra för att användas. Utställningsledningen, med Svenska Slöjdföreningens direktör Gregor Paulsson i spetsen, valde då att ta in förslag från Kurt Jungstedt, Isaac Grünewald och Sigurd Lewerentz och efter noga övervägande valdes en bearbetning av den sistnämndas förslag.

Förslaget bestod av ett stiliserat skarpskuret vingpar som sattes på affischer, högst upp i utställningens reklammast, på program och andra utsmyckningar. Vingparet skulle symbolisera frihet och på så sätt annonsera de nya idéerna inom arkitektur och samhällsutveckling. Lewerentz hade hämtat inspiration från en egyptisk fågelman från faraonernas gudavärld, men många uppfattade vingparet istället som en rakkniv som kunde skära bort gammal ornamentik och fasadutsmycknader för att göra rum för den nya sparsmakade funktionalismen.


Egyptisk fågelman
Skiss av vingparet

Utställningens affischer, en med 1930 och en med vingparet framför en karta av utställningen, fick en rationell typografi med en färgsättning i rött, gult, blått och vitt. Det blåa och det gula stod för det nationella, medan det röda stod för det revolutionära. Inspirationen till affischerna fick Lewerentz från den tyska Bauhausskolan och den holländska motsvarigheten de Stijl där kompositionen baserades på det gyllene snittet. Lewerentz skapade även en helt ny typografi till utställningen som utgjordes av versaler utförda i trä som köptes per styck för att sedan användas för att annonsera deltagarnas utställningshallar.