Att pandemin har slagit hårt mot scenkonstbranschen kan inte ha undgått någon, 50 personers-regeln ligger kvar. Dock kan man – om man hade tur och bokade tidigt – ikväll på Dramaten i Stockholm se föreställningen Elektra av Hugo von Hofmannstahl från 1903, regisserad av Michael Thalheimer. Svensk Form har under sin långa historia inte varit främmande för teater och annan scenkonst, bland annat skapades inte mindre än två pjäser, en marsch och ett flertal revyer till Stockholmsutställningen 1930.
Stockholmsutställningen har redan fått ett antal inlägg i den här följetongen, men det finns mycket att hämta från denna stora manifestation och introduktion av funktionalismen i Sverige. Något som inte brukar uppmärksammas kring utställningen är den underhållning som publiken bjöds på under sommarmånaderna 1930.
Ansvarig för underhållningen var den legendariske grundaren av Svenska Baletten Rolf De Maré som såg till att de tiotusentals dagliga besökarna fick ta del av en uppsjö av evenemang på utställningens festplats. Två specialskriva festspel uppfördes; Sigfrid Siwerts ”Det stora bygget” och Isaac Grünewalds ”Stjärnan i triangeln” båda i regi av Olof Molander. ”Det stora byggets” scenografi var en byggarbetsplats och hade en avancerad ljusinstallationsanläggning. Lite oväntat riktade festspelet en tydlig kritik mot tidens maskindyrkan och på så sätt en viktig del av utställningens budskap.
Två nyskrivna revyer uppfördes också på utställningen, båda med Zarah Leander i huvudrollen. Dessutom bjöds besökarna på dagliga musikuppträdanden i den s.k. musikpaviljongen där en symfoniorkester var permanent engagerade och flera körer uppträdde. Ett slags rekord slogs när Hugo Alfvén dirigerade 8 000 sångare ur Svenska Sångarförbundet. Till invigningen den 16 maj komponerade Ragnar Althén en marsch, till vilken noterna fortfarande finns kvar på vårt kansli och kanske har vi en musikaliskt kunnig följare som kan hjälpa oss sätta ljud på noterna?
[addthis tool="addthis_inline_share_toolbox_01xp"]