Tillbaka till 175 år av Svensk Form

Rolf de Maré och Parisutställningen 1925

Publicerat: 21 oktober, 2020

Framsidan på Rolf de Marés inträdeskort till Parisutställningen 1925.

I helgen öppnar utställningen ”Om ni inte gillar det kan ni dra åt helvete” om Svenska baletten i Paris 1920-1925 på Dansmuseet i Stockholm. Under balettens sista år var dess grundare Rolf de Maré med i den svenska juryn på Parisutställningen, där Sveriges deltagandet arrangerades av Svenska Slöjdföreningen och där Sverige mottog näst flest guldmedaljer efter värdnationen Frankrike. De Marés inträdeskort till utställningen finns idag bevarad i Dansmuseets samlingar.

När den förmögne konstsamlaren och mecenaten Rolf de Maré träffade koreografen Jean Börlin blev det början, inte bara på en varaktig parrelation, utan även startpunkten för ett sägenomspunnet danskompani; Les Ballets Suédois som paret etablerade i Paris 1920-1925. Under de fem år som baletten existerade tänjde man på dansens gränser och samarbetade med tidens stora inom den avantgardistiska konstvärlden, musiken och scenkonsten som t.ex. Erik Satie, Fernand Léger, Nils Dardel, Jean Cocteau och Hélène Perdriat. Baletten hann även med att flitigt turnera runt i Europa och USA.

Dansarna ur Ballet Suedois på taket till Théâtre des Champs-Elysées i Paris, 1920. Foto Dansmuseet,

Samma år som baletten splittrades bjöds Rolf de Maré in i den svenska juryn för Parisutställningen 1925, där Sveriges deltagande arrangerades av Svenska Slöjdföreningen och där De Marés roll i juryn var att bedöma scenkonst. Inträdeskortet till utställningen var signerat och stämplat av såväl svenska som franska officiella aktörer på den tidens vis. Med kortet fick de Maré tillgång till utställningens alla paviljonger, salar och evenemang.

Baksidan av Rolf de Marés inträdeskort till Parisutställningen 1925. Foto Dansmuseet.

Rolf de Maré kom senare att grunda Les Archives internationales de la Danse, världens första museum och institution för dans och dansforskning i Paris. När museet växte sig för stort för de Maré att hantera själv, donerade han det till den franska staten och Parisoperan. När den sistnämnda dock vägrade ta emot allt material hamnade mycket av den stora samlingen i Sverige, där sedan de Maré grundade Dansmuseet 1953. Ett museum som nu 2020 uppmärksammar Svenska Balettens 100-årsjubileum med en stor utställning, bok och programverksamhet.