Stockholm saknar idag ett specifikt museum enbart för design. Men så har det inte alltid varit. 1872 grundade Svenska Slöjdföreningen ett museum för konstindustri och slöjd med målet att bli en svensk version av Victoria & Albert museum i London.
Idén till muséet presenterade Svenska Slöjdföreningens grundare Nils Månson Mandelgren redan 1868 som ett naturligt steg för att nå ut bredare efter att ha grundat Söndagsritskolan 1844 och Svenska Slöjdföreningen 1845. Det var dock Mandelgrens efterträdare Fritz von Dardel som på allvar tog tag i frågan, en fråga som väckte en livlig debatt i dåtidens medier då många hade åsikter om vad museet skulle omfatta. Men 1872 kunde Svenska Slöjdföreningens museum för konstindustri och slöjd invigas i en före detta hotellbyggnad på Brunkebergstorg 15.
Målet var att skapa ett Victoria & Albert museum för Sverige och ambitionerna var höga. 4 000 föremål i olika material som keramik, metall, trä och textil samlades in och man hade långtgående planer på att organisera utställningar, inte bara inom Sverige utan även utomlands. En dag varje vecka var det fri entré till museet där man bland annat kunde ta del av konstindustriutställningar i miniatyr, ett stort och välfyllt bibliotek och publika föreläsningar. Man publicerade även ”Mönster för konstindustri och slöjd” med skisser, ritningar och bilder på svenska möbler, mönster och konsthantverk. Trots alla ansträngningar lades museet 1884 ned på grund av sviktande publiksiffror och finansiering. Det bästa ur samlingen donerades till Nationalmuseum, medan resterande föremål skingrades för vinden. Stockholm väntar fortfarande på ett museum enbart för svensk design.
[addthis tool="addthis_inline_share_toolbox_01xp"]