Tillbaka till Mats Formreflektioner

Ung Svensk Form och Design S på plats i kreativa designstaden Malmö

Malmös mediebild har på ett orättvist och stigmatiserande sätt under senare år präglats av gängvåld, no-go-zoner och skjutningar. Den mediebild som inte alls har kommit fram på samma sätt är hur Malmö under det senaste decenniet utvecklats till en synnerligen kreativ kulturstad med ny spännande arkitektur och nyskapande institutioner som Media Evolution city, mediabranschernas centrum för innovation och utveckling och kulturcentret STPLN – inrymt i en av Kockumvarvets gamla stapelbäddar.

Malmö Live med ett konserthus i akustisk världsklass ritat av danska Schmitt-Hammer-Lassen ligger vägg i vägg med Petter Stordalens ambitiösa hotellkomplex med konferenscentrum för 1500 deltagare. Och Malmö Universitets nya portalbyggnader längs kanalerna samt hela utbyggnaden av Västra hamnen har skapat en helt ny dynamik i staden.

Det verkar som både närheten till kontinenten, som både bildligt och bokstavligt knyts samman av bron, och att det är långt till huvudstadens alla statliga institutioner ger en friare hållning. Någon sa till mig att skillnaden mellan Malmö och Göteborg är att Göteborg alltid vill mäta sig med Stockholm medan Malmö inte bryr sig. Och kanske ligger något i det att Sveriges tredje största stad blir mer obunden och internationellt utblickande mot städer som Köpenhamn, Berlin och Paris. Ett utblickande som även symboliskt manifesteras av Calatravas landmärke Turning Torso som reser sig som ett gigantiskt utsiktstorn mot kontinenten.

Och här i denna urbana smältdegel, som på några decennier har förflyttat sig från provinsiell varvsindustristad till kontinental hubb för kultur och kreativa näringar, har vi i år valt att fira såväl Ung Svensk Forms 20 årsjubileum som Design S-dagen då de nominerade till årets omgång av Swedish Design Awards presenterades. Ung Svensk Form initierades 1998 av Tom Hedqvist och dåvarande chefen för Form/Designcenter Bitte Nygren för att lyfta fram det unga och oetablerade som en trampolin vid sidan av utmärkelsen Utmärkt Svensk Form. Och på den vägen är det där allt fler unga formgivare idag söker till projektet som i år har fått en tydligare utställningsform tack vare samverkan med ArkDes och utställningsarkitekten Anders Rabenius. I Form/Design Centers vackra korsvirkeshus har utställningen fått en helt ny karaktär värd en resa i sig. Men vad skiljer då USF 1998 från USF 2018? Ja detta diskuterades under ett panelsamtal på Form/Designcenter i anslutning till invigningen och där det konstaterades att vi idag ser mindre av ren industridesign och istället fler gränsöverskridande projekt som kopplar konst-design-konsthantverk – ofta med ett ökat samhällsengagemang, inte minst gällande hållbarhetsfrågorna.

Hållbarhet var också ett hett ämne på STPLN där en rad kreativa workshops och design talks avlöste varandra under jubileumshelgen och där den välbesökta invigningskvällen bjöd på så väl falafel, visning av den tidigare USF-deltagaren Naemi Gustavsson mode med dansperformance och musik från kvällens DJ Bea Szenfeld. Helt klart är kopplingen design och hållbarhet här för att stanna och för att utveckla formområdet till ökad relevans för det framtida samhällsbygget.

Läs mer här:

Inslag i SVT Malmö
STPLN
Form/Design Center
Nominerade i Design S – Swedish Design Awards 2018


20-årsfirandet av Ung Svensk Form invigdes av Bertil Björk, verksamhetsledare STPLN, Frida Trollmyr, kulturkommunalråd i Malmö, Karin Wiberg, projektledare Ung Svensk Form och Mats Widbom, vd Svensk Form.
Origami Lantern Workshop
Drop in art återskapa (workshop)