Tillbaka till Mats Formreflektioner

Design och hållbarhet på COP24

Att vistas en heldag på FN:s klimatkonferens måste vara bland de bästa botemedlen mot klimatångest – för här sprudlade kreativiteten och lösningsorienterade seminarier, hoppfulla workshops, utställningar och klimataktivistiska happenings. Det vill säga, när man höll sig till själva mässdelen! För i förhandlingsrummen var stämningen en annan, mer präglad av stundens allvar och av känslan att tiden höll på att rinna iväg för att kunna nå ett tillräckligt kraftfullt avtal gällande implementeringen av de klimatmål som världen enades om i Paris under COP21. Men på övertid kunde länderna till sist enas om ett avtal även om den viktiga frågan om hur länder kan tillgodoräkna sig utsläppsminskningar i andra länder sköts på framtiden.


Lösningsorienterat på COP24 i Katowice

Och i stort sätt alla länder var här, inklusive de stora oljeproducerande länderna som USA, Ryssland och Gulfstaterna och så Brasilien förstås som ju nyligen fått en president som vill hugga ner regnskogsarealer lika stora som Frankrike. Här är vägen till fossilfria nationer lååååååång. Men om regeringarnas politiska företrädare dominerade förhandlingsrummen så var det i mässdelen som NGO:s, miljöorganisationer, aktivistgrupper och klimatsmarta företag tog plats och där flera talare lyfte fram vikten av att agera ”bottom upp” istället för att vänta in politiska regelverk ”top down”.

I den nordiska paviljongen svarade Nordiska ministerrådet för ett digert program under rubriken Sustainable development the Nordic Way inramat runt scenen av FN:s globala utvecklingsmål, vars symboler designats av Jacob Trollbäck. Höjdpunkten i programmet var Luciadagens #talanordic – en serie samtal om vägen mot en hållbar framtid där dagen avslutades med ett samtal om design och hållbarhet med undertecknad och Hans Christian Asmussen från Danish Crafts & Design Association. Perfekt förstås att med Trollbäcks smarta grafiska design kunna lyfta fram vilken roll design kan göra anspråk på för att tydliggöra budskap genom att engagera både känsla och intellekt.

Annars var bakgrunden till denna design talk (som det heter på modern svenska) att de fem vinnande stolarna i den Nordiska designtävlingen Sustainable Chairs visades upp. Och under kvällen korades även den slutgiltiga vinnaren, inte oväntat det danska bidraget Tangform av Nikolaj Thrane Carlsen, en stolsprototyp som använt sammanpressad havstång till stolens rygg och sits och som säkert lockade till sig många röster genom sitt lustfyllda budskap att det mesta går att recirkulera.

The Coastal Furniture av Nikolaj Thrane Carlsen – vinnaren i den nordiska designtävlingen Sustainable Chairs. Foto: Robert Bednarczyk/Nordiska ministerrådet

Själv röstade jag på David Ericssons stol Petite för Gärsnäs som på ett tydligt sätt visar att hållbarhet även kan handla om precision och konstnärlig höjd. En material- och formsäker design som bäddar för att detta kan bli en stolklassiker med en estetisk hållbarhet över lång tid – en aspekt som kan vara intressant att lyfta fram när vi snart träder in i 2019 – 100 år efter det att min företrädare Gregor Paulsson skrev manifestet ”Vackrare vardagsvara” som propagerade för att konstnärer skulle arbeta direkt med fabrikerna för att producera vardagsföremål av hög kvalitet. Och hög kvalitet = hållbarhet.


Mats Widbom röstade på David Ericssons Petite


Hans Christian Asmussen, Danish Crafts & Design Association, Mats Widbom, Svensk Form och Mary Gestrin, Nordiska Ministerrådet med den vinnande stolen The Coastal Furniture. Foto: Robert Bednarczyk/Nordiska ministerrådet