I juni 1909 öppnade Svenska Slöjdföreningen (idag Svensk Form) den stora Konstindustriutställningen i Stockholm med målet att visa en sammanställning av tidens främsta konsthantverk och konstindustri. Till utställningen anordnades även ett lotteri där högsta vinsten var en hel villa med tillhörande möblemang.
Utställningen tog plats vid Biskopsudden på Kungliga Djurgården och ägde rum från den 4 juni till den 30 september. Som huvudarkitekt anlitades Ferdinand Boberg som valde en ljus, nästan vit färgskala på alla byggnader, fontäner och utsmyckningar varpå utställningen även kom att kallas för Den vita staden. Här kunde besökarna utöver att ta del av det främsta inom svenskt konsthantverk, industriella produkter och slöjd, även äta i den halvmåneformade restaurangen Bispen, åka vattenrutschbana på nöjesfältet och uppleva den då relativt nya elektriciteten.
På utställningen visades även ett antal heminredda villor. En av villorna, som ritades av Ivan Callmander i den populära nationalromantiska stilen, var första pris i ett lotteri som arrangerades av Svenska Slöjdföreningen. En lott kostade 5 kronor – i dagens penningvärde ca 300 kr – huset och tomten värderades till 28 000 kronor vilket idag motsvarar ca 1.5 miljoner kronor.
Lotterivillan, som den kom att kallas, var för tiden väldigt modern såväl exteriört – med sin mörkbruna färgsättning – som inuti då den t.ex. hade värmeledningar i alla sju rummen samt i kök och badrum. Dessutom var hela villan stilfullt möblerad av Nordiska Kompaniet (NK). Vinnaren av lotteriet blev ingenjören P.A. Broman som flyttade in i villan då den efter utställningens slut flyttades till den tomt i Storängen i Nacka där den står kvar än idag.
[addthis tool="addthis_inline_share_toolbox_01xp"]