Tillbaka till 175 år av Svensk Form

VISTET – Ett hem

Publicerat: 01 juli, 2020

Sommaren 2020 är det hemester eller staycation som gäller för de allra flesta och aldrig tidigare har nog det egna hemmet eller sommarvistet varit så uppskattat som nu. Men hur våra egnahem och sommarboenden sett ut har förändrats genom historien och när Stockholm var Europas kulturhuvudstad 1998 genomförde Svensk Form utställningen VISTET – Ett hem utanför Nordiska museet på Djurgården där svenska arkitekter och designers skapade ett knuttimrat timmerhus med inredning för det nya millenniet.

Vistelserummet i Vistet med bord i björkplywood av Björn Aaro för Giselsons inredning, matta STRING i ull av Gunilla Lagerhem-Ullberg för Kasthall, plymå med ryggkuddar från Vilax AB och tyg från Häggåstrands Väveri i Norden AB, stolar GUTE i björk av Mattias Ljunggren för Källemo AB, golvlampa SNÖLYKTA i förstärkt linne av Karin Tyrefors taklampa Mobil i polyester av Eva Lilja Löwenheilm och Lena Bergström för ASPEG Peo Ström Design AB, hyllplan i björk med konsoler av Johan Hellström samt textilt program FILT OCH QUILT i 100% nyull av Lena Bergström för Designer’s Eye Sweden AB.

Det hela började med huset Sörby – ett timmerhus från 1700-talet som visades upp framför Nationalmuseum 1994. Med inspiration från huset tog Bertil Harström på Inredningsgruppen AB intiativ till VISTET som skapades av arkitekterna Anders Landström och Thomas Sandell. Även det var ett timmerhus, men med en planlösning och teknik som anpassades till samtidens livsstilar och behov. Samtidigt togs den svenska hantverkstraditionen och kopplingen till naturen tillvara. Inredningen skapades av unga formgivare och designers, som t ex Pia Wallén och Jonas Bohlin ofta i samarbete med välkända producenter. Huset hade två våningar med kök, vistelserum, kök, badrum och utgång till växthus på bottenvåningen samt sov-, bad-, barn- och arbetsrum på övervåningen.

Sovrummet i Vistet med säng från VIDUO, Bäddset CLASSIC av Elsie Arenlind för Designers Eye Sweden AB. låda i lönn med knopp av rostfritt stål av Mårten Cyrén och HB Ericsson för Degeberga Träteknik, lampa i aluminium och stål av Ann Morsing och Beban Nord för Box Design AB och textilprogram FILT OCH QUILT av Lena Bergström för OPS Original.

 

VISTET kunde anpassas efter ofta olika miljöer och ändamål, såväl ut- som invändigt. Till exempel var huset vitt med röda gavlar när det visades upp i Kalmar sommaren 1997, men vitt med stockholmsgula gavlar i Stockholm 1998. Inuti gjorde lätta mellanväggar att huset enkelt kunde ändras till ett flerbostadshus. Trä och sten var de grundläggande materialen i VISTET, både i själva byggnaden och i inredningen, där massivt timmer i första hand användes för att ge en lång hållbarhet.

Vistelserummet i Vistet med hängmatta i ek och dacron av Jan Olsson Loftén, soffsäng VISIT i björk av Jan Hellzén och puff ur FILT OCH QUILT av Lena Bergström för Designer’s Eye Sweden AB.

Mer än att visa upp ett fint hem var VISTET en debatterande utställning inför det kommande milleniet om hur våra hem kunde ändras för att skapa ett mer hållbart samhälle genom att ta mer ansvar för naturen, se till kvalité framför kvantitet och en ny enkel estetik med både skönhet och funktion som demokratisk rättighet. Resultatet blev ett tidsdokument för 1990-talets design, men även en framtidsspaning om 2000-talets egnahemsboende och man kan fråga sig hur skulle ett vår tids VISTE se ut idag?