Tillbaka till 175 år av Svensk Form

Hemutställningen 1917

Publicerat: 15 januari, 2020

Arbetsgruppen för Hemutställningen 1917.

I förra veckan öppnade Vårsalongen på Liljevalchs och i går öppnade den stora heminredningsmässan Formex på Stockholmsmässan. 1917 var Liljevalchs platsen för Svenska Slöjdföreningens Hemutställning som visade upp vackra och industriellt framställda vardagsföremål i 23 olika bostadsrum.

Bakgrunden till Hemutställningen var en tävling för att få fram billiga och industriellt framställda vardagsföremål av hög konstnärlig kvalitet för arbetarklassen. För att göra det hade Svenska Slöjdföreningens förmedlingsbyrå grundats 1914, vilken fungerade ungefär som en arbetsförmedling mellan konstnärer och industrin, och som var ansvariga för att hitta producenter till utställningens tävlingsbidrag. Ett exempel på en lyckad förmedling var Wilhelm Kåges servis Liljeblå – eller arbetarservisen som den kommit att kallas – som tillverkades av Gustavsberg. 

På första bilden syns arbetsutskottet på Hemutställningen med Kåges keramik och bomullsgardiner på bordet. Från vänster Svenska Slöjdföreningens direktör Erik Wettergren, Svenska Slöjdföreningens kassör August Nachmanson, utställningskommissarie David Blomberg och textilformgivaren Elsa Gullberg som ledde förmedlingsbyrån med stor framgång och designade nästan alla industritextilier som visades på Liljevalchs. Även Gregor Paulsson var med i arbetsutskottet. Utställningen blev en enorm publiksuccé där bl.a. Gunnar Asplund, Carl Malmsten och Uno Åhrén slog igenom. 

Affisch för Hemutställningen 1917 designad av Wilhelm Kåge.

Wilhelm Kåges arbetarservis – eller ”Liljeblå” som den egentligen hette presenterades på Hemutställningen.

Köksinteriör av Uno Åhrén.

 

[addthis tool="addthis_inline_share_toolbox_01xp"]