Tillbaka till 175 år av Svensk Form

Form Design Center i Stockholm – Förändringarnas Rum

Publicerat: 25 november, 2020

 

Exteriören till Form Design Center på Sveavägen 17. Foto Reijo Rüster.

Visste du att det under två år i slutet av 1960-talet låg ett Form Design Center vid Hötorget i Stockholms City? Centret kom att bli en mötesplats för den progressiva designcommunityn med utställningar och debatter med början den 2 december 1967 och utställningen Förändringarnas Rum.

1959 bildades Svensk Form Design Center AB av en grupp ledande designföretag och andra intressenter som i en lokal på Konstfackskolans gård visade olika designprodukter. 1966 beslutade bolagets styrelse om nedläggning då ekonomin gick dåligt och man erbjöd då Svenska Slöjdföreningen att ta över verksamheten. Den nyligen tillträdde direktören för föreningen, Mårten Larsson, godkände förfrågan och en lokal införskaffades i en av ”Hötorgsskraporna” i centrala Stockholm. För Mårten Larsson var det nya designcentret ett sätt att uppdatera Svenska Slöjdföreningens utställningsverksamhet och skapa utrymme för föremålsutställningar men även för en idédebatt som man tyckte saknades.

Modeller i klänningar av Non-vowen på vernissagen för Förändringarnas Rum den 2 december 1967. Foto Reijo Rüster.

Den 2 december 1967 öppnade Form Design Center med utställningen Förändringarnas Rum. I det 100 kvm stora gatuplanet visades uppblåsbara, hopfällbara och byggbara möbler i plast, papp och spånplattor. Här visades även klänningar och gardiner i det nya trendiga non-vowen materialet upp. En permanent utställning öppnade samtidigt på 350 kvm med samtida svensk formgivning. För inredningen stod Börge Lindau och Bo Lindekrantz, som även har gjort inredningen till Form/Design Center i Malmö.

Förändringarnas rum, del av helt möbelprogram i papp. Formgivare Janne Ahlin, Jan Dranger, Martin Eiserman och Johan Huldt. Foto Kjell Johansson, Action-bild

Till invigningsfesten hyrdes en lokal på Hotell Anglais dit föreningens medlemmar bjöds in. Mikael Björnstjerna skapade inredningen som bestod av pappkuber på vilka flimrande ljus projicerades, samtidigt som proggbandet Persson Sound – senare Träd, Gräs och Stenar spelade så högt att högtidliga invigningstal inte gick att hålla. Sammantaget var utställningen och invigningen ett totalt stilbrott mot föreningens gamla traditioner och blev ett uttryck för de ungas protest mot etablissemanget. Trots – eller kanske på grund av – alla satsningar gick inte Form Design Centers ekonomi ihop och bara två år efter öppnandet lades verksamheten ner.

Gunilla Axéns ”Moln” visades på Förändringarnas Rum och var en av de första industritryckta tygerna att hämta inspiration från popkonstens bildvärld.

Byggmöbler av Lindau & Lindekrantz med textil av Birgitta Hahn.

Lekmöbler i plast av stephan Gip på Form Design Center.