I helgen öppnade Liljevalchsutställningen En Paradisattack med Ulrika Hydman Valliens form-fantasifulla, frispråkiga och folkligt förankrade glaskonst. Och på just Liljevalchs konsthall genomförde Svenska Slöjdföreningen under maj 1964 sin första utställning med enbart konsthantverk. Utställningen Form Fantasi samlade 250 konsthantverkare och cirka 2 500 föremål visade upp konsthantverk som bröt mot konventionerna.
Form Fantasi var resultatet av ett samarbete som inletts två år tidigare då Svensk Forms vd Dag Widman, tillsammans med föreståndaren för Konsthantverkarna Sixten Lundkvist, keramikern och glaskonstnären Tom Möller och ädelsmeden Sigurd Persson bjöd in Svenska Slöjdföreningens formgivarsektion att börja skissa på en utställning som skulle lyfta fram det dåtida svenska konsthantverket. Sedan slutet av 1950-talet hade konsthantverket börjat bryta med äldre tiders konventioner och man ville nu visa fram dess position i 1960-talets samhälle.
När Dag Widman 1963 blev vd för Svenska Slöjdföreningen blev också utställningen verklighet och samma år skickades en inbjudan ut till i stort sett alla landets professionella konsthantverkare. Fältet var brett där allt från konstglas, metall, keramik och textil till prototyper för blivande bruksföremål och möbler efterfrågades. Drygt 300 formgivare skickade in 3 500 bidrag ur vilka en jury valde ut 250 deltagare och cirka 2 000 föremål. Bland utställarna – för vilka Form Fantasi i stor utsträckning blev ett genombrott – kan Torun Bülow-Hübe, Sigurd Persson, Kristina Torsson och Hertha Hillfon nämnas. Fram till stängningen den 24 maj hade över 45 000 personer besökt utställningen. Förutom att bli uppskattad och uppmärksammad av publiken, så blev Form Fantasi även startskottet för en allmän debatt om konsthantverket i förhållande till den alltmer framväxande populärkulturen.
[addthis tool="addthis_inline_share_toolbox_01xp"]