Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

• Detta evenemang har redan ägt rum.

SVENSK FORMS ÅRSMÖTE 2022

20 maj, 2022 | 18:00 - 21 maj, 2022 | 15:30

Varmt välkommen till Svensk Forms årsmöte i Värnamo! I år är det Svensk Form Småland som är våra värdar. Själva årsmötet med stipendieutdelning hålls lördag 21 maj på Vandalorum. Vi bjuds då lunch på prisbelönta restaurangen Syltan och tas på visning på både Vandalorum och Bruno Mathsson center. Du som kommer till Värnamo kvällen före årsmötet får även besöka kulturhuset Gummifabriken och en välbevarad Bruno Mathsson-villa ritad 1954.

Vandalorum. Foto: John Nelander

Anmälan

Anmäl dig till erika.zinders@svenskform.se senast 3 maj. Ange om du planerar delta i fredagens program samt eventuella allergier eller specialkost.

Hotell

Svensk Form Småland har reserverat 30 hotellrum på Scandic Hotell i Värnamo 20–21 maj till specialpris. De förbokade rummen är enkelrum. Om du vill boka dubbelrum kan du kontakta hotellet. Pris: enkelrum 1 090 kr, dubbelrum 1 190 kr.

Använd bokningskod: SvenskForm2022. Koden är giltig fram till den 4 maj 2022. Boka via mail: meeting.varnamo@scandichotels.com, eller ring telefon: 0370-65 66 00.

Scandic Hotell i Värnamo ligger på Storgatsbacken 20 E, endast 5 minuters promenad från Värnamo Station. Hotellet är en riktig designklassiker, ritat av arkitekt Bent Jörgen Jörgensen, som var utbildad i Köpenhamn och hade kontor i Växjö sedan 1948. Det nya hotellet invigdes 1955 och ersatte då det gamla stadshotellet som hade förstörts i en brand några år tidigare.

PROGRAM

Fredag 20 maj – Gummifabriken, Madame och ”hemma hos” Johan Sjöberg

Kl. 18.00
Visning av Gummifabriken, Värnamo kommuns nya kulturhus som inryms i den tidigare industribyggnaden för Värnamo gummifabrik. Kulturchef Lars Alkner guidar och Kristoffer Fransson från Blond Belysning visar och berättar om konstverket Recharge av David Svensson, en readymade ljusskulptur av återvunna lampkupor som Värnamoföretaget Blond var med och konstruerade.

Kl. 19.00
Afterwork på restaurang Madame. Middagen bekostas av var och en.

Kl. 21.00
Vi får möjlighet att gästa en välbevarad Bruno Mathsson-villa ritad åt Sven Lundh 1955. Den genuina villan ägs idag av Johan Sjöberg, en Smålandsprofil och entreprenör med stort designintresse. Johan är en av de som var med 1997 och startade Svensk Form Småland.

Mathsson-villan. Foto: Britt-Marie Börjesgård

Lördag 21 maj – årsmöte, Vandalorum och Bruno Mathsson center

Kl. 08.00
Promenad för dem som vill utmed Lagan till Vandalorum, förbi Charlotte Gyllenhammars bänk ”Balance”.

Kl. 8.30
Busstransport avgår från parkeringen på hotellets baksida till Vandalorum.

Kl. 09.00
Svensk Form Småland hälsar välkomna till årsmötet på Vandalorum, Skulpturvägen 2 i Värnamo. Vi får en introduktion och visning av museichef Elna Svenle. Där pågår två intressanta utställningar, Boro – nödens konst, föremål insamlade av den japanska forskaren och boro-pionjären Chuzaburo Tanaka samt utställningen Wanja Djanaieff och hennes tjugotvå älsklingsfärger som är en omfattande retrospektiv över hennes arbete. (Läs mera på Vandalorums hemsida: vandalorum.se)

Kl. 10.00–11.30
Svensk Forms årsmöte.

Kl. 11.30
Stipendieutdelning – i år delar Svensk Form ut två stipendier!

Kl. 12.15
Lunch på restaurang Syltan, Vandalorums prisbelönta restaurang. Lunchen bekostas av Svensk Form Småland.

Kl. 13.45
Transport in till Värnamo.

Kl. 14.00–15.30
Besök och visning på Bruno Mathsson center, med Bruno Mathssons möbler, utställningshallen ritad och uppförd 1950 i anslutning till fadern Karl Mathssons verkstad och bostadshus från 1920-talet. De båda byggnaderna binds samman av en underordnad utställningshall från 1993. Vidare finns Bruno Mathssons ateljé och ett rekonstruerat ”provhus” på tomten. Miljön är sedan 2014 byggnadsminne.

Bruno Mathsson Center, Foto: Göran Sandstedt

Start: