Modeuppdraget

Modeuppdraget är en del av Svensk Forms regeringsuppdrag sedan ett par år tillbaka. Genom att samverka med viktiga aktörer inom området, lyfta och stötta enskilda talanger, inkludera mode i tidningen Form och i vårt publika program runt om i hela landet samt bidra med resurser till att ta fram viktig statistik inom området, så verkar vi för att främja svenskt mode.

Modestatistik
Svensk Form deltar i finansiering och framtagande av årliga statistikrapporter för den svenska modebranschen. Den senaste rapporten släpptes 16 november 2016. Se pressmeddelande nedan.

Läs mer i rapporten, ladda ner här:
Modebranschen i Sverige 2016

Pressmeddelande 2016-11-16
REKORDTILLVÄXT FOR DEN SVENSKA MODEBRANSCHEN

Den svenska modebranschen växte med 15,3 procent och omsatte totalt 305 miljarder kronor år 2015. Det är den största ökningen sedan mätningarna inleddes 2011. Det visar en ny rapport, framtagen av tolv organisationer från den svenska modeindustrin.

Återigen har Association of Swedish Fashion Brands (ASFB) tillsammans med elva samarbetsorganisationer* kartlagt den svenska modeindustrin i en rapport författad av kunskapsföretaget Volante Research.

Både exporten och den inhemska marknaden ökade under 2015. Exporten steg med 19,6 procent och den inhemska marknaden växte med 7,0 procent. Exportsi ran för modebranschen kan jämföras med att den svenska exporten totalt sett ökade med 7,4 procent under 2015 jämfört med föregående år.

”Den svenska modebranschen fortsätter att visa på en otrolig kraft både här hemma och internationellt, och befäster därmed sin roll som en av Sveriges starkaste kreativa och kulturella näringar.” säger Emma Ohlson, generalsekreterare för ASFB.

Rapporten är den femte som tagits fram sedan 2011, när man för första gången utförligt kartlade den ekonomiska omfattningen av den svenska modebranschen. Sedan mätningarna inleddes har det skett en ökning i omsättning med nära 50 procent från 207 till 305 miljarder kronor och nära en fördubbling av exporten.

”Intresset för svenskt mode fortsätter att öka i världen. Modeindustrin hade under 2015 den snabbaste exporttillväxten, vilket både beror på att svenska designers gör snygga kläder och att svenska märken skapar innovation kring hållbarhet och nytänkande. I år har vi dessutom valt att hålla UD:s Sverigefrämjardagar i Nacka Strand på Stockholm Fashion District eftersom vi ser den spännande utvecklingen inom modebranschen.” säger Ann Linde, EU och Handelsminister.

Den svenska modebranschen anställde ca 58 000 personer 2015, en ökning med drygt 4 procent. Branschen domineras av kvinnor och drygt 3 av 4 anställda är kvinnor. Jämfört med näringslivet i helhet är även kvinnor mer representerade i högre beslutsfattande positioner. Andelen kvinnliga vd:ar är dubbelt så hög i modebranschen som i övrigt näringsliv, 31 procent jämfört med 16 procent. Andelen kvinnliga vd:ar inom modebranschen har ökat med två procentenheter sedan föregående år och en procentenhet inom övrigt näringsliv.

För mer information vänligen kontakta:
Emma Ohlson, generalsekreterare Association of Swedish Fashion Brands
emma.ohlson@asfb.se eller 070-752 49 58

*De 11 samarbetsorganisationerna tillsammans med ASFB är Agenturföretagen, Centrum för Modevetenskap, Föreningen Svenskt Mode, Modebutikerna, Modeinkubatorn, PROTEKO, Svensk Form, Svensk Handel Stil, Sveriges Textilhandlare, Swedish Fashion Council, TEKO Sveriges Textil- och modeföretag samt Textilhögskolan i Borås.

Nätverk och samarbete
Svensk Form ingår i ett stort nätverk av organisationer och andra aktörer inom modeområdet. Vi samlar ständigt kunskap, initierar möten och lobbar mot beslutsfattare och myndigheter.

NATIONELLT MODESAMARBETE
En informell nationell modegrupp ses 2-4 gånger per år för att utbyta erfarenheter, stärka varandras verksamhet och delge kunskap. I nätverket ingår Svensk Form, Svensk Handel Stil, Svenska Moderådet, Skobranschrådet, Teko, Association of Swedish Fashion Brands, Modeinkubatorn i Borås, Proteko, Agenturföretagen, Textilimportörerna, facktidningen Habit, Modebutikerna, Föreningen Svenskt Mode och Svenskt Sportforum.

SVENSKA MODERÅDETS ADVISORY BOARD
Svensk Forms VD Ewa Kumlin ingår sedan våren 2015 i Svenska Moderådets Advisory Board.

Mode i Form
Tidningen Form bevakar ständigt modescenen både i Sverige, Norden och världen. Varje år tar redaktionen även fram ett temanummer med mode i samband med modeckorna i augusti. Redaktionschef Salka Hallström Bornold är en av landets ledande modeskribenter och har tidigare varit redaktör på bl.a. Bon och Plaza Magazine. Hon var en av curatorerna bakom Moderna museets utställning ”Fashination” och skrev den stora monografin över klädmärket Mah-Jong.

Publika modeaktiviteter i hela Sverige
Svensk Form har 13 regionalföreningar i landet och ett kansli i Stockholm. Varje år genomförs en mängd samtal, utställningar, workshops, föreläsningar, mingelkvällar och större lokala och regionala modesamarbeten i Svensk Forms regi.

Stötta modevisningar 2013-2015
Fashion Week Stockholm 2015 (f.d. Mercedes-Benz Fashion Week)
Svensk Form stöttade Swedish Fashion Talents visning på Berns under modeveckan i januari.

Mercedes-Benz Fashion Week Stockholm 2014
Vi stöttade Hernandez Cornets visning på Nobis hotel i januari.

Mercedes-Benz Fashion Week Stockholm 2013
Under Mercedes-Benz Fashion Week den 26-28 augusti 2013 stöttade vi visningarna av Erïk Bjerkesjö, AltewaiSaome, Common (som mottog ELLE:s nykomlingpris 2013) och Johanna Pihl. Dessutom stödde vi Maria Nilsdotter, Minna Palmqvist och Alice Fine och deras presentationer under MBFW.

Resebidrag och kurs i affärsutveckling 2012-2013
Under 2012 och 2013 hade vi ett särskilt uppdrag inom ramen för Handlingsplanen för Kulturella och Kreativa näringar. Då hade vi möjlighet att stötta många enskilda modeformgivare genom att bland annat erbjuda resebidrag och en kurs i affärsutveckling för modeföretag som deltagit i Rookies (numera Swedish Fashion Talents).