Tillbaka till Mats Formreflektioner

Starka röster i förändringens tidevarv på årets Ung Svensk Form

De allt öppnare gränserna mellan konst och design har i årets upplaga av Ung Svensk Form blivit en kreativ motor i en tid som väntar på nya lösningar, sociala innovationer och hållbar design eller som ”nöjer sig” med att kommentera det nya normala och en framtid i upplösning. I utställningen möter vi unga kreatörer som valt att uttrycka sig med sitt eget unika språk som tar sats ur samtiden, vare sig det handlar om en attack på konventionerna, modets upplösning eller territoriets föränderlighet i klimathotets tid.

Samarbetet med ArkDes kring utställningsproduktionen har lyft nivån i Ung Svensk Form och gett de unga formgivarna den genomarbetade inramning som de förtjänar genom Arkdes professionella produktionsledning och Erik Olovssons resurssmarta utställningsform inrymd i ”Boxen”. I sommar visas utställningen på Form/Design Center i Malmö för att sedan vandra vidare till Designfestivalen i Göteborg (tbc) och BOMO i Borlänge. Troligen väntar sedan även en visning på House of Sweden i Washington DC under våren 2020.


Utställningen Ung Svensk Form 2019 visas på ArkDes 5 februari-31 mars på ArkDes (foto: Jeanette Hägglund, ArkDes)

Den unga generation som nu i ökad utsträckning gör sig hörda över världen, med Greta Thunberg som hyllad inspiratör och vägvisare, hämtar kraft i tilltron till människans obändiga uppfinningsrikedom och kreativitet. Samhällsengagemanget växer bland unga och det känns även bland de nära 400 unga kreatörer som varje år söker till Ung Svensk Form.

Google Weaving Stop-time (X) – Emelie Röndahl


Kött och blod – Maja Michaelsdotter Eriksson

Många förmedlar berättelser som berör och 25 projekt har blivit utvalda till utställningen, som t ex Emelie Röndahls kollektiva väv-projekt där 28 deltagare har googlat orden Textil – Arbete – Turkiet och sedan valt en av bilderna för att väva den i rya. Eller Maja Michaelsdotter Erikssons textila verk Kött och Blod – en hybrid av säng, matta och soffa, inspirerad i färg och form av hennes egen moderkaka – en stark berättelse om födelse och död och de livslånga motsatskrafterna trygghet och frihet, skydd och utsatthet.

Tonje Halvorsens modekollektion Obsession, skapad under 7000 timmar av 500 000 säkerhetsnålar och 1 500 000 pärlor, blir till en hyllning till långsamhetens lov och handens kraft som kopplar på ett intressant sätt till tidsbegreppet – tid att tillverka ett föremål och tid att använda ett föremål. Kollektionen problematiserar frågor kring konsumtion, kvantitet och kvalitet och anknyter till den aktuella hållbarhetsdebatten där många menar att vi måste förflytta fokus från masskonsumtion till få genomtänkta förvärv av mode och design där kvalitet är lika med hållbarhet. Om vi i högre utsträckning handlar designföremål av hög kvalitet som vårdas och sparas och kanske till och med lämnas vidare till nästa generation så spar detta otvetydigt på jordens ändliga resurser.

Läs gärna DN:s recension av Ung Svensk Form 2019

Obsession – Tonje Halvorsen