Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

• Detta evenemang har redan ägt rum.

Svensk Forms Årsmöte 2018

26 maj, 2018 | 09:00 - 18:00

VÄLKOMMEN TILL SVENSK FORMS ÅRSMÖTE 2018

Varmt välkommen till Svensk Forms Årsmöte lördag 26 maj 2018 på Kvarntorpshögen – Konst på Hög i Kumla. I år är det Svensk Form Örebro län som är våra värdar. Efter årsmötesförhandlingar och stipendieutdelning blir det guidad tur på Yxhultsbolagets gamla huvudkontor och Kumla Skoindustrimuseum. Den som anländer redan kvällen före årsmötet är välkommen till Svensk Form Örebro läns PechaKucha Night i Örebro fredag 25 maj.

Inte medlem i Svensk Form än, men vill bli det? Klicka här: svenskform.se/medlemskap

Här kan du ladda ner Inbjudan som pdf!
Se även vårt Facebook-event! Gå gärna med och bjud in andra medlemmar!

PROGRAM 25 MAJ – PechaKucha och Miniutställning
För dig som anländer till Örebro redan på kvällen den 25 maj erbjuder Svensk Form Örebro län två tillfällen där vi kan ses och samlas:
Kl 17:30 har Svensk Form Örebro län en liten visning av ett nytt men återkommande utställningsprojekt som görs med ÖrebroBostäder i Galleria Hållstugan, Stortorget 15 i Örebro. Denna gång med Pernilla Erikssons produkter.
Därefter en gemensam PechaKucha Night på Clarion Hotell, Kungsgatan 14 i Örebro. Programmet startar kl 20:20 och pågår till ca kl 22.00, men är öppet redan från kl 18.00. Här finns det också finns möjlighet att köpa mat.

PROGRAM 26 MAJ – Årsmöte
Kl 09:00
Buss avgår från Örebro till Kumla
Bussen går från Fredsgatan 5, mitt emot Örebro Centralstationen (200 m). Det står Götlunda Buss på den. Det finns parkering uppe vid Konst på Hög för dig som tar dig dit med egen bil.
Kl 09:45 Kaffe och macka på Kvarntorpshögen – Konst på Hög och tid att titta på konstverken
Kl 10:30 Årsmötesförhandlingar och stipendieutdelning i ”Arken”på Kvarntorpshögen – Konst på Hög
Kl 12:45 Avfärd mot Yxhultsbolagets gamla huvudkontor
Kl 13:00 Lunch och guidning
Kl 14:45 Workshop
Mats Widbom, vd för Svensk Form, leder en workshop om tematisk samverkan och varumärkesarbete inför Svensk Forms 175-års jubileum 2020.
Kl 16:15 Avfärd mot Kumla Skoindustrimuseum, där det blir guidad skotillverkning
Kl 17:30 Färdkost inför hemresan
Kl 18:15 Bussen återvänder till Örebro (den som vill kan även ta tåget direkt från Kumla)

Anmäl dig senast 14 maj
Anmälan till elna.lassbo@svenskform.se senast måndag 14 maj. Anmäl om du önskar följa med på bussen till och från Örebro eller om du tar dig till och från Kumla på egen hand. Anmäl även eventuella allergier eller specialkost.

Reserverade hotellrum
Svensk Form Örebro län har reserverat 29 hotellrum nära Centralstationen i Örebro för dig som väljer att bo över natten mellan den 25–26 maj. Ange bokningskod ”Svensk Form” när du bokar något av rummen. Observera att sista bokningsdag är den 27 april. Efter denna dag upphör reservationerna. Det finns så klart fler hotell att välja på för den som vill.

Livin Station, enkelrum 1 095kr, dubbelrum 1 295 kr www.livinstation.se  019 – 31 02 40
Livin City, enkelrum 950 kr, dubbelrum 1 150 kr www.livincity.se  019 – 31 02 40

VÄLKOMMEN!

PS.Tänk på att vi är utomhus till och från under dagen, så ta på sköna skor och en värmande jacka.

Fakta om besöksmålen på lördagen
Kvarntorpshögen och dess historia om Sveriges oljeäventyr mellan 1940–66 har varit ett riktmärke på Närkeslätten ända sedan skifferoljeutvinningen upphörde i slutet av 60-talet. I mitten av 90-talet fick två konstentusiaster idén att starta en konstutställning, Konst på Hög, på toppen av den 100 m höga askhögen som finns kvar från oljeepoken. Anders Fasth (gallerist) och Olle Medin (konstnär) startade då en resa som nu nästan 20 år senare har resulterat i ett av Sveriges förnämsta skulpturområden som årligen lockar runt 30 000 besökare. Här finns ett 30-tal skulpturer av nationellt och internationellt erkända konstnärer. Arken, där själva årsmötet hålls, är en utställningshall på Konst på Hög, skapad av Olle Medin.

Yxhultsbolagets huvudkontor i Hällabrottet i Kumla kommun ritades av arkitekt Helge Zimdal. Kontoret byggdes 1956–57 och var i användning som sådant fram till och med 2002, då huvudkontoret flyttade till Kvarntorp. Kontoret har av Riksantikvarieämbetet bedömts ha ett högt kulturhistoriskt värde. Byggnadens exteriör i marmor, lättbetong och kalksandsten speglar hela Yxhultindustrins verksamhet och produktion. Den påkostade interiören med äkta material som marmor och teak bidrar till byggnadens höga kulturhistoriska värde.

Kumla Skoindustrimuseum är Europas enda levande skoindustrimuseum. Skotillverkning och skoindustrin har haft en stor betydelse i Kumlas utveckling. På 1930-talet fanns det 249 skofabriker i Sverige med cirka 11 000 arbetare, 122 av dessa fabriker låg i Örebro län med 5 576 skoarbetare. Idag finns det cirka 10 skotillverkare kvar i hela Sverige. Svenska Skoindustrimuseet i Kumla öppnades 1986.

Tack till Kumla Kommun!

Datum: